Vir: Lemur Legal, d.o.o.
“What's in a name? That which we call a rose By any other name would smell as sweet,” -- William Shakespeare
Genialni Shakespeare je imel morda že prav, ko je zapisal, da vrtnica diši ne glede na to, kako ji rečemo. Ko govorimo o imenu podjetja, pa je vendarle lahko ravno poimenovanje vir uspeha – ali pa preglavic. Z dobro premišljeno izbiro imena lahko ustvarimo prodorno blagovno znamko, ki lahko postane pomemben vzvod rasti podjetja. Kako torej izbrati ime za svoje podjetje, za novi produkt, ki ga želimo spraviti na trg? Na kaj vse moramo biti pri izbiri imena pozorni?
Kje najdem ideje za ime?
Zagotovo se vam je že tekom razvoja novega produkta ali storitve utrnila kakšna ideja za ime ali pa ste projekt poimenovali s kakšnim delovnim nazivom. Ko pa o imenu začnete resno razmišljati, si lahko proces bistveno olajšate tako, da na list papirja prelijete nekaj informacij o produktu in tako oblikujete izhodišče ali brif. Zapišite si, kaj vaš produkt je, kakšne so njegove ključne lastnosti, kako izgleda in čemu služi. Nato definirajte ciljne trge, kamor nameravate prodreti na dolgi rok, in karseda natančno opišite vašega ciljnega kupca.
Na podlagi brifa lahko nato začnete nizati ideje – čim več njih, tem bolje. Za generiranje idej si lahko pomagate s kakšnim od orodij za razmišljanje, denimo z miselnim vzorcem ali razpoloženjsko tablo. Osebno mi je slednja (ang. moodboard) še posebej blizu, saj pri tej metodi zbiramo koščke navdiha v obliki fotografij, ilustracij, citatov, člankov, barv, vzorcev, primerov embalaže, … in jih razporedimo na (virtualno ali fizično) tablo. Priljubljeno orodje za urejanje razpoloženjskih tabel je tudi spletna platforma za pripenjanje slik Pinterest, saj omogoča shranjevanje in sortiranje slik, najdenih po internetu. Izdelate si lahko tudi kartice, na katere zapišete besede ali besedne korene, sorodne vašemu produktu, in se nato igrate z njihovo postavitvijo.
Kako izbrati res dobro ime?
Ime naj bo vsebinsko povezano s produktom
Vem, kaj boste rekli. Kaj imata imeni »Coca-Cola« in »Pepsi« skupnega z brezalkoholno pijačo karamelno-citronskega okusa? Ne prav veliko, drži. No, le delno – besedica »kola« izhaja iz kolinega oreščka (t.i. »kola nut«), ki uspeva zlasti v afriških tropskih gozdovih in se uporablja kot aromatični dodatek brezalkoholnim pijačam. Čeprav se v industrijski proizvodnji teh pijač kolin orešček dandanes le redko uporablja, se je kot izraz za tovrstno pijačo prijel po vsem svetu. Ravno zato veliko proizvajalcev kola pijač to besedico uporablja kot sestavni del svoje blagovne znamke (npr. Virgin Cola, Cola Turka, Red Bull Cola, Vita-Cola, Kofola idr.).
V digitalni dobi ključnih besed je vsebinsko »smiselno« ime podjetja še toliko bolj pomembno, še zlasti če za ime izberete kombinacijo relevantnih ključnih besed. Digitalni potrošnik ima vedno krajši razpon pozornosti, zato enostavno nimate časa, da pri njem ustvarite zavedanje z več deset sekund dolgim televizijskim oglasom. S strateško izbiro imena (in celostne grafične podobe) boste svojo ponudbo komunicirali že neposredno s svojim logotipom in nazivom samim.
Ime naj bo razumljivo ciljnemu trgu
Tem dlje, ko po pisarni premetavate izbrano ime, tem bolj se nanj navajate in ga sprejemate. Ne slišite več, da ne steče ravno gladko z jezika; sprejmete nenavadni, unikatni zapis kot nekaj običajnega, slovničnega. V zanosu produktnega razvoja vedno tvegate, da se boste v svoj produkt zaljubili bolj, kot kdorkoli drug (in ljubezen do produkta je vsekakor nujna, če nameravate živeti z njim na dolgi rok), in da vas bo silna ljubezen zaslepila. Tako ne boste opazili, kako zelo neroden se nemara zdi naziv vašega produkta potencialnim strankam.
Izberite ime, ki ga bo vaša ciljna skupina znala prebrati in izgovoriti. Ta nasvet ni nič drugega, kot zdrava kmečka pamet: ne uporabljajte šumnikov, če nameravate prodajati v zahodni Evropi. Ne uporabljajte kratic ali domiselnih šal, ki jih v resnici razumete le vi in vaši trije kolegi s faksa. Raje raziščite besednjak, ki se na vašem področju uporablja v tistih državah, kamor bi radi prodrli. Uporabite izrazoslovje, ki je jezikovno čim bolj nevtralno, da bo razumljivo čim širšemu krogu potencialnih kupcev.
Ime naj bo edinstveno
K razpoznavnosti imena kot blagovne znamke spada tudi edinstvenost, saj si ne želite, da bi vas zamenjali za neko nepovezano, večje podjetje, ali pa še huje – za neposredno konkurenco! Če vas zamika, da bi na račun bolj uveljavljene blagovne znamke skušali zgraditi lastno, dobro premislite, saj vam lahko tovrstna zloraba ali »nevednost« prinese nepotrebne pravne težave, ki vas lahko finančno izčrpajo.
Preden izberete ime, ki vas bo spremljalo skozi celoten življenjski cikel produkta, torej temeljito preučite konkurenco. K sreči vam za to ni treba zapustiti pisarne, temveč lahko uporabite nekaj orodij, ki so vam na voljo prek spleta:
Podatki iz sodnega registra. Če se za začetek osredotočimo na slovenski trg, lahko s pomočjo spletnih portalov, kot so AJPES, Bizi.si in Gvin, enostavno preverite, ali že obstaja podjetje z vašim izbranim nazivom. Dostop do polnih podatkov o poslovnih subjektih je običajno plačljiv, vendar bo za potrebe takšne raziskave zadostoval tudi brezplačni dostop. S podobnimi orodji si lahko pomagate tudi pri raziskovanju konkurence na tujih trgih.
Registri domen. Če te na internetu ni, ne obstajaš, pravijo. Ali je vaša izbrana domena še na voljo, lahko preverite pri kateremkoli od ponudnikov registracije domen, denimo pri Domenci ali Žabcu. Če domenska ustreznica vašemu izboru imena ni na voljo, se boste morali od izbranega imena žal posloviti ali pa se sprijazniti s tem, da boste morali za svojo premium domeno odšteti par stotakov ali celo tisočakov. Zavedajte se tudi, da dlje časa, kot odlašate z nakupom tiste popolne domene, višja bo njena odkupna cena. Predstavljajte si, da ste bivši lastnik domene bitstamp.com*; verjetno bi jo bili pripravljeni leta 2016, ko je bila vrednost podjetja Bitstamp ocenjena na 60 milijonov dolarjev, prodati po precej višji ceni kot leta 2014, ko naj bi bilo podjetje vredno 39 milijonov dolarjev.
*Primarna domena kripto menjalnice Bitstamp je še vedno bitstamp.net, čeprav so v vmesnem času odkupili tudi .com domeno, od koder ves promet preusmerjajo na .net domeno.
Družbena omrežja. Preverite, ali je vaše izbrano ime že v uporabi na katerem izmed družbenih omrežij. Facebook in LinkedIn sicer dopuščata, da se isti naziv uporablja za več računov, medtem ko so za Instagram in Twitter značilna edinstvena uporabniška imena. So ta še prosta za vaše izbrano ime in če niso, ali obstaja sprejemljiva alternativa (npr. @StartupOfficial ali kaj podobnega)? Obenem preverite še splošen sentiment spletnih uporabnikov, da se vam slučajno ne bi zgodilo, da ste soimenjaki s spletnim škandalom izpred nekaj let.
WIPO baza blagovnih znamk. Svetovna organizacija za intelektualno lastnino (WIPO) vodi evidenco vseh blagovnih znamk (WIPO Global Brand Database), registriranih v vseh državah sveta. Njihova baza je prek spleta dostopna brezplačno, omogoča pa iskanje blagovnih znamk po različnih iskalnih kriterijih, od statusa zaščite, kategorije izdelka ali storitve, geografskega področja zaščite in podobno. WIPO baza je odlično zadnje varovalo, s katerim boste odkrili še zadnje skrite pasti in se jim enostavno izognili.
Ime naj bo enostavno
Če še enkrat povzamem zgoraj omenjene dobre prakse: ime podjetja ali produkta naj bo zlahka berljivo in razumljivo, obenem pa naj ne bo preveč kompleksno, da si ga bodo lahko ljudje pravilno zapomnili.
Popolnoma enaka zapoved velja tudi za področje spletnih domen. Izogibajte se vezajev, posebnih končnih, šumnikov in podobnih posebnosti, saj se boste tako
Ime naj nima negativnih konotacij
Jasno, ne? Če ste sledili našim priporočilom, ste se morebitnim negativnim konotacijam, ki bi izhajale iz morebitnih preteklih zgodb ali kulturnih posebnosti tujih trgov, že izognili. Preostane vam le še testiranje v živo! Izgovorite izbrano ime večkrat zapored, na različne načine, z različnimi poudarki in bodite pozorni, ali se morda nekje vmes ne skriva kakšna kletvica. Povprašajte koga od svojih prijateljev ali znancev, ali se jim ime sliši dobro, ali ga razumejo, ali se jim zdi kaj čudnega, ...
Comentarios